سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کبوتر حرم
 
خاطرات خدمت در حرم امام‌رضا علیه‌السلام

اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى، الصِّدّیقِ الشَّهیدِ، صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً، کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ

قلبی شکست و دور و برش را خـــــــدا گرفت
                      نقاره می‌زنند ..... مریضی شفـــــــا گرفت
(رحمان نوازنی)



سلام و عذرخواهی بابت غیبت طولانی.

خواسته بودید درباره‌ی نقاره‌زنی در حرم امام رضا علیه‌السلام توضیح بدهم؛ چشم.

در بالای سردر بین صحن انقلاب (عتیق، کهنه یا همان سقاخانه) و بست شیخ حر عاملی (پایین‌خیابان)، بنایی هست به نام «نقاره‌خانه» که نقاره‌زنان حرم هر روز دو بار - حدود 20 دقیقه قبل از طلوع و غروب آفتاب - بالای آن می‌روند و با زدن نقاره، پایان وقت نماز صبح و عصر را اعلام می‌کنند. در اعیاد مذهبی و قبل از سحرهای ماه رمضان هم نقاره‌ی فوق‌العاده نواخته می‌شود. در هنگام بروز معجزاتی مثل شفا گرفتن بیماران هم نوای نقاره بلند می‌شود که این مورد را خودم تا به حال ندیده‌ام. در تمام دو ماه محرم و صفر و همچنین سایر ایام عزاداری هم که نقاره‌زنی تعطیل است.


من هم شنیده‌ام که همراه با نقاره‌زنی ذکرهایی مثل «یا امام رضا» یا «رضا رضا» می‌خوانند، ولی موقع نقاره‌زنی چنین صدایی شنیده نمی‌شود. شاید منظور این باشد که وزن نقاره‌زنی با این ذکرها هماهنگ است. برای توضیحات بیشتر درباره‌ی تاریخچه‌ی نقاره‌زنی در حرم، این جا را ببینید.


اما خاطره‌ی به‌یادماندنی خودم از نقاره‌زنی مربوط به شبی از شب‌های ماه مبارک رمضان می‌شود که توی بست شیخ حر عاملی(ره) مشغول نوکری بودم. نزدیک سحر باران تندی شروع به باریدن کرد. صدای بوسه‌ی قطرات باران بر سنگ‌فرش حرم با نوای نقاره‌ی سحری ترکیب زیبایی به وجود آورده بود که جان می‌داد برای فیلم گرفتن. حیف که شارژ گوشی‌ام تمام شده بود، وگرنه ریسک ثبت آن لحظات را به جان می‌خریدم تا شما را هم در این لذت شریک کنم.

و اما این هم نوای نقاره‌ی حرم آقا




موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: خاطرات خدمت
به‌تاریخ یکشنبه 90/3/1 به‌قلم احمد عبداله‌زاده مهنه
لوگوی دوستان
لوگوی دوستان
لوگوی دوستان لوگوی دوستان لوگوی دوستان
نگاه‌های دیگر



بالای صفحه



اینجا خانۀ خودتان است. کبوتر حرم