سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کبوتر حرم
 
خاطرات خدمت در حرم امام‌رضا علیه‌السلام

اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى، الصِّدّیقِ الشَّهیدِ، صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً، کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ

مراسم توزیع گل های فق ضریح امام رضا (ع)

بهره بردن از صفای این گوشه از گلستان حرم امام رضا (ع)، چشم و گوش و مشام ظاهری نمی خواهد. در هر قدم از رواق غدیر، عطر گل اخلاص و ارادت به امام رئوف (ع) به مشام می رسد و هر روز جمعی از شیفتگان گل روی عالم آل محمد (ص) در اینجا گرد می آیند تا چند برگ از گل های چهار گوشه ضریح آقایشان را به تبرک ببرند. برنامه اهدای گل و بخش عهده دار اجرای آن چه عنوان زیبایی دارد: «شمیم رضوان».
نثار روی تو هر برگ «گل» که در چمن است

در اتاقی پر از رنگ و بوی گل، کنار «محمد هاشم غلامپور» - مسئول بخش «شمیم رضوان» که عهده دار توزیع گل های فوق ضریح است - می نشینم تا داستان زیارت هر روزه گل ها را در حرم امام مهربان از اول بازگو کند: 
گل آرایی چهار گوشه ضریح امام رضا (ع) از چه زمانی آغاز شده است؟

تاریخچه گل فوق ضریح به سال های 1328 تا 1330 برمی گردد که از 4 شاخه گل شروع شده و امروز به 4 گلدان در چهار گوشه ضریح مطهر رسیده است. گل ها از همان زمان، بعد از تعویض به دست زائران می رسیده، اما همواره با مشکلاتی همراه بوده است. مسئولان آستان قدس روند توزیع گل را رفته رفته اصلاح کردند و اهدای گل پس از چند بار تغییر مکان، سرانجام به اینجا یعنی رواق غدیر رسید.

شیوه نگهداری و توزیع گل های فوق ضریح هم تغییر کرده است؟
  
بله. در ابتدا گل ها قطعه قطعه می شدند و ممکن بود یکی به گلبرگ های کامل و دیگری فقط به یک برگ یا ساقه دست پیدا کند.
در داراخدمت گزاران «شمیم رضوان»لقرآن یک گل کامل همراه چند برگ در بسته بندی های مقوایی قرار می گرفت. پس از مدتی روی همین گل ها را پلاستیک کشیدیم تا از پاکت بیرون نریزد و پس از چندی برای جلوگیری از پوسیدن و بو گرفتن گل ها به ترفندهایی مثل سوراخ کردن پلاستیک ها دست زدیم. یک روز به نظر حقیر رسید که برای حفظ ماندگاری گل، آن را خشک کنم و پس از خشک کردن طبیعی گل در خانه دیدم روش موفقیت آمیزی است. تا این که در یک کفاشی این دستگاه های خشک کن به چشمم خورد که از آنها برای خشک کردن چرم، میوه و مواد غذایی استفاده می شود. تعدادی از این دستگاه ها تهیه کردیم و پس از اعمال تغییرات و تنظیمات فراوان، آنها را برای خشک کردن قطعات کوچک گل بهینه سازی کردیم. الحمد لله الآن گل با رنگ طبیعی خشک می شود و در اختیار زائران عزیز قرار می گیرد.
چه گل هایی در گلدان های فوق ضریح استفاده می شود؟

به فصل سال بستگی دارد. البته گلایل همیشه هست، ولی بسته به فصل از گل هایی مانند رز، مریم، نرگس، ژربرا و ... استفاده می شود. این گل ها غالباً از باغات آستان قدس تأمین می شود.

دلت به وصل «گل» ای بلبل صبا خوش باد

گل های خوش اقبال این خاک خدایی در حرم می گردند و می گردند تا سرانجام به دست زائری مشتاق برسند:

روزانه چند بسته از این گل ها در بین زائران توزیع می کنید؟

به طور متوسط 800 بسته در روز توزیع می کنیم که گاه، مثلاً در دهه کرامت به 1400 بسته هم می رسد.

طواف گل ها در حرم امام رضا (ع) از کجا شروع و به کجا ختم می شود؟

هر روز صبح چهار گلدان گل آرایی شده تحویل خدام می شود و هنگامی که مدیر کشیک برای تخلیه بالای ضریح مطهر می آید، تعویض گلدان ها انجام می شود. مرحله بعد، تفکیک گل هاست و در نهایت گلدان ها ساعت 10 صبح به دست ما می رسد. گل ها تا فردا صبح در یخچال، دپو (نگهداری) می شوند و ساعت 8 صبح روز بعد طی مراسم خاص خدام کار بوجاری – پیرایش و جدا کردن گلبرگ ها از ساقه – انجام می گیرد و گل ها وارد خشک کن می شوند. پس از خارج کردن گل های روز قبل از خشک کن و سرد کردن آنها نوبت به بسته بندی می رسد. داخل بسته ها کتابچه هایی هم به مناسبت هر موسمی از سال قرار می دهیم. بسته های گل تا روز بعد در جعبه ها و کیسه های مخصوص نگهداری می شود. ساعت 5 صبح روز بعد، زائران پس از گوش سپردن به زیارت امین ا...، تلاوت یک جزء قرآن توسط قاریان آستان قدس، سخنرانی و مداحی، گل های متبرک را دریافت می کنند.

استقبال زائران از این برنامه چگونه است؟

زائران حضرت از این برنامه استقبال چشمگیری دارند و به ویژه زائران کشورهای منطقه مانند پاکستان، بنگلادش، کشورهای عربی، همسایگان شمالی ایران و حتی کشورهای غربی و آفریقایی خواهان دریافت این هدیه متبرک هستند. ان شاء ا... این گل ها وسیله ارتباط این زائران با آقا باشد.

چشمه چشم مرا ای «گل» خندان دریاب

اما هدایای خوش رنگ و بوی امام رضا (ع) هر روز نصیب همه نمی شود و بخشی از زائرانی که گاه جمعیتشان تا بیرون رواق غدیر هم کشیده می شود، دست خالی می مانند:

اگر گل متبرک کم بیاید چه می کنید؟

این مسئله هر روز اتفاق می افتد و به بقیه نبات متبرک می دهیم. رواق غدیر حداکثر گنجایش هزار نفر را دارد که معمولاً گل متبرک کم می آید. اما در روزهای خاص تعداد بیشتری توزیع می کنیم و در روز ولادت امام رضا (ع) به هر کس که به اینجا بیاید، گل می دهیم. چون از قبل گل ها را برای چنین روزهایی نگهداری می کنیم. در مناسبت های خاص هیچ کس از اینجا دست خالی مادی و ظاهری برنمی گردد. دست پر معنوی را هم که ان شاء ا... خود آقا علی بن موسی الرضا (ع) عنایت می کند.

که عشق روی «گل» با ما چه ها کرد

باید باشی و ببینی که خادمان آقای مهربان با چه دقت و ظرافتی با گل ها رفتار می کنند تا بر دل های از گل نازک تر زائر، گرد دلتنگی ننشیند:

روزانه چند نفر در بسته ب
خدمت گزاران «شمیم رضوان» در حال بوجاری گل های فوق ضریحندی و توزیع گل ها فعالیت می کنند؟ آموزش خاصی هم می بینند؟
هر روز 30 خدمت گزار در این برنامه شرکت می کنند و همه باید سالی یک بار معاینه پزشکی شوند، چون احتمال انتقال میکروب به گل ها زیاد است و ما باید اطمینان حاصل کنیم که از این طریق آسیبی متوجه زائران نمی شود. هنگام بوجاری باید حتماً از دستکش، روپوش سفید، ماسک و روکش جوراب استفاده و موارد بهداشتی را کاملاً رعایت کنند. به همین ترتیب گل های تازه و خشک شده هم سالی یک یا دو بار به آزمایشگاه فرستاده می شوند. البته نظر و عنایت آقا جای خود دارد، ولی ما وظیفه داریم برای حفظ سلامت زائر این احتیاط ها را به کار بندیم. مثلاً هرگز از مواد نگه دارنده یا گل هایی با رنگ مصنوعی استفاده نمی کنیم. در ضمن، 30 نفر از بین همه کشیک های این بخش را برای آموزش های تخصصی در زمینه گل و گیاه به سازمان فنی و حرفه ای معرفی کردیم که اگر حیات مادی و معنوی باقی باشد، سعی می کنیم همه خدمت گزاران شمیم رضوان در این دوره 100 ساعته شرکت کنند.

«گل» بی رخ یار خوش نباشد

خدمت در بخش «شمیم رضوان» لابد خاطراتی به رنگ و بوی گل های زیبای حرم دارد:

از خاطراتتان در این مدت بگویید...

خاطره از کرامت آقا بسیار زیاد است که به چند مورد آن اشاره می کنم. یکی از دوستان من که در انتظامات نماز خدمت می کند، یک روز با حالی منقلب و دیده گریان به اینجا آمد و گفت: امروز هنگام نماز ظهر دو خانم جوان پیش من آمدند و تبرکی خواستند. آنها را به دفتر نذورات معرفی کردم. پس از چند دقیقه برگشتند و گفتند که نذورات به ما نمک داده است، ولی ما گل می خواهیم. من هم آنها را پیش شما (آقای غلامپور) فرستادم و گفتم بگویید فلانی ما را فرستاده است، ولی یادم رفت که به شما تلفن بزنم و سفارش این دو زائر را بکنم. بیست دقیقه بعد که آنها برگشتند، تازه یادم آمد و خطاب به آقا گفتم: آقا ببخشید. من زائر شما را سر کار گذاشتم. اما دیدم دو خانم زائر خوشحالند و تشکر می کنند. جریان را پرسیدم و بابت فراموشی خودم عذرخواهی کردم. گفتند: مسئله ای نیست. از پله های دارالحجه که بالا می رفتیم، آقایی قد بلند و نورانی دو بسته گل به ما داد و گفت: شما گل سفارش داده بودید؟ بفرمایید گل هایتان را بگیرید.

عجب از لطف تو ای «گل» که نشستی با خار

خاطره دیگر این که یکی از رفقای اهل سنت من چون بیمه نامه خودروش در تصادف رانندگی گم شده بود، باید 3 میلیون تومان دیه می داد و برای پرداخت آن مشکل داشت. یک روز در حرم سراغ من آمد و درخواست کمک کرد. به او پیشنهاد کردم که دو رکعت نماز بخواند و چیزی نذر آقا کند. بعد از نماز به من گفت: من اینجا چه کاری می توانم برای شما انجام دهم؟ گفتم: ما الآن داریم برای زائران پیاده گل بسته بندی می کنیم. از من مقداری گل خشک شده، پلاستیک و یک دستگاه پرس دستی گرفت تا این کار را در خانه انجام دهد. جالب این که قبل از اتمام بسته بندی مشکلش با پیدا شدن معجزه آسای بیمه نامه در پاسگاه حل شد.

بی تو ای سرو روان با «گل» و گلشن چه کنم؟

خاطره کوتاه دیگر هم مربوط به صاحب گلخانه ای است که یک سال به صورت رایگان گل رز به حرم می داد و خودش می گفت که در آن سال به برکت امام رضا (ع) حدود 80 میلیون تومان سود کرده است. این فرد یک روز به خاطر عصبانیت، به کارگرش که داشته گل های مخصوص حرم را مرتب می کرده، پرخاش می کند و می گوید که همه گل ها را دور بریزد. باور کنید الآن کویر لوت از آن گلخانه سرسبزتر است!

خواجه تقصیر مفرما «گل» توفیق ببوی

اگر دستت به گلبرگ های آسمانی قاب شده در دل پاکتی کوچک نرسیده است، دلت را دخیل کرامت آقا کن و شکر توفیق زیارت را به جای آور. هر چند، همان زائری هم که پاکت متبرک سبز رنگ را در دست گرفته است، باز دلش جز با درد دل با آقا آرام نمی گیرد:

مراسم توزیع گل های فق ضریح امام رضا (ع)

بلبلی برگ گلی خوش رنگ در منقار داشت
واندر آن برگ و نوا خوش ناله های زار داشت

گفتمش در عین وصل این ناله و فریاد چیست؟
گفت ما را جلوه معشوق در این کار داشت ...

این مطلب در روزنامه قدس




موضوعات مرتبط:

به‌تاریخ یکشنبه 90/7/17 به‌قلم احمد عبداله‌زاده مهنه
لوگوی دوستان
لوگوی دوستان
لوگوی دوستان لوگوی دوستان لوگوی دوستان
نگاه‌های دیگر



بالای صفحه



اینجا خانۀ خودتان است. کبوتر حرم