سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کبوتر حرم
 
خاطرات خدمت در حرم امام‌رضا علیه‌السلام

اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى، الصِّدّیقِ الشَّهیدِ، صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً، کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ

 

آقای مهربانمان امام رضا(ع) که هم? میراث مدینه را به خراسان آورده است، روزی دست دل‌ها را گرفت و به مدین? سال‌های اول هجرت برد؛ به مسجدالنبی(ع)، پای روایت امیرالمؤمنین علی(ع): 

ماه رمضان در راه بود. پیامبر رحمت(ص) که کم زیاد می‌گفت، بر منبر بالا رفت و این بار، زیاد گفت. زیاد گفت از فضیلت و برکت ماه خدا: «مردم! ماه خدا به شما رو کرده است، با برکت و رحمت و مغفرت ... ماهی که شما را در آن به ضیافت خدا خوانده‌اند و شما را از اهل کرامت او قرار داده‌اند ... پس با نیت‌های صادق و دل‌های پاک از خدایتان بخواهید که به روز? این ماه و تلاوت کتابش موفق‌تان بدارد که بدبخت کسی است که در این ماه بزرگ، از بخشایش الهی محروم بماند.»

ماه رمضان در راه بود. امیرالمؤمنین(ع) از پای منبر رسول‌الله(ص) برخاست و پرسید: «یا رسول الله! برترین اعمال در این ماه چیست؟» پیامبر(ص) پاسخ داد: «یا اباالحسن! برترین اعمال در این ماه، پرهیز از محرّمات الهی است.» این را فرمود و گریست. امیرالمؤمنین(ع) پرسید: «گریه‌تان از چیست؟» فرمود: «از آنچه در این ماه بر سرت می‌آید. گویا می‌بینم که تو در نمازی و شقی‌ترین مردم از اولین و آخرین، ضربه‌ای بر فرقت فرود می‌آورد که محاسنت از آن خضاب خواهد شد.» دل‌نگرانی علی(ع) را ببینید: «در آن هنگام دینم به‌سلامت خواهد بود؟» فرمود: «به‌سلامت خواهد بود.» و فرمود: «یا علی! هرکس تو را بکشد، مرا کشته است، و هرکس تو را دشمن بدارد، مرا دشمن داشته است، و هرکس تو را دشنام دهد، مرا دشنام داده است، چون تو از منی؛ مانند خودم. وجود تو از وجود من است و طینت تو از طینت من...»

*****

ماه رمضان بود. و قرآن، تمام و کمال، بر دامان مهربان قلب نازنین پیامبر(ص) متولد شد. و قرآن لب به سخن گشود: «اِنّا اَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ»؛ ما قرآن را در شب قدر فرو فرستایم. و امام صادق(ع) فرمود: «شب قدر»، فاطمه(س) است. و فرمود: «ملائکه» در اینجا یعنی مؤمنانی که عِلم آل‌محمد(ص) را با خود دارند. و فرمود: «روح»، روح‌القدس است و روح‌القدس، فاطمه(س). و فرمود: «حَتّی مَطلَعِ الفَجرِ» یعنی تا روزی که قائم(عج) قیام کند.

*****

ماه رمضان بود. و علی‌بن‌الحسین(ع) به ابوحمزه درس سَحَرخوانی می‌داد و صحیفه را می‌گریست و هم توفیق نماز و روز? پاکیزه‌اش را از خدا می‌خواست و هم: «اَنْ نُراجِعَ مَنْ هاجَرَنا، وَ اَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنا، وَ اَنْ نُسالِمَ مَنْ عادانا، حاشى‏ مَنْ عُودِىَ فیکَ وَ لَکَ، فَاِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذى لا نُوالیهِ، وَ الْحِزْبُ الَّذی لا نُصافیهِ.»؛ با آن‌کس که با ما قهر کرده آشتى کنیم، و با کسى که به ما ستم کرده به انصاف درآییم، و با دشمن‌مان مدارا کنیم، مگر آن‌که دشمنى با او به خاطر تو و در راه تو بوده، زیرا او دشمنى است که هرگز با وى دوستى نکینم، و حزبى است که دل با او صاف نداریم.

*****

ماه رمضان بود. و حسین(ع) روزه بود، در ماه رمضان سال 60 هجری، یک ماه و اندی پس از خروج از مکه در بیست‌وهفتم رجب، روزی که مدینه را برای عمر? مفرده‌ای ترک کرد که قرار بود در کربلا به اوج برسد. و زینب(س) روزه بود. و عباس(ع) روزه بود. و رباب(س) روزه بود. و شاید طفل شیرخوارش هم، تا تمرینی باشد برای روض? روز? چندروز? جگرسوز کربلا.

*****

ماه رمضان بود. و صدای زمزم? دعای افتتاح می‌آمد: «اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ، تُعِزُّ بِهَا الاِْسْلامَ وَ اَهْلَهُ، وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اَهْلَهُ»؛ خدایا! به درگاهت آرزوی دولتی کریمه را داریم که با آن اسلام و اهلش را بزرگی بخشی، و نفاق و اهلش را به ذلت کشانی.

و ناله‌های ندبه با آرزوهای افتتاح در هم می‌آمیخت: «اَینَ الاَقمارُ المُنیرَةُ»؛ کجایند ماه‌های تابان؟

ماه رمضان بود. و بهار قرآن بود. و بهار قرآن، سرسبزیِ تمام را به خود ندید و نخواهد دید تا روزی که احیاگر قرآن بازگردد: «اَیْنَ الْمُؤَمَّلُ لاِِحْیاَّءِ الْکِتابِ وَ حُدُودِهِ»؛ کجاست آن‌که امید داریم به آمدنش تا کتاب خدا و حدود آن را جانی دوباره بخشد؟

ماه رمضان بود. و در این ماهِ ماه، در این ماهِ ماه‌های تابان، مُشتی شب‌پر? کورچشم می‌پنداشتند که می‌توان نور خدا را در شهادت‌خان? علی(ع) و حسین(ع) و عدالت‌خان? مهدی(عج) خاموش کرد.




موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: مناسبت‌ها
به‌تاریخ چهارشنبه 93/4/11 به‌قلم احمد عبداله‌زاده مهنه
لوگوی دوستان
لوگوی دوستان
لوگوی دوستان لوگوی دوستان لوگوی دوستان
نگاه‌های دیگر



بالای صفحه



اینجا خانۀ خودتان است. کبوتر حرم